Geschiedenis van «Fish´N Chips»

Op 2 september 1944, rond 17h30, reed een Stuart tank onder het bevel van majoor Tucker als eerste de stad Bergen binnen en stopte op de Vlaanderen Square. Zijn commandant werd ontvangen door de destijdse ambtenaren van Bergen en ondertekende het boek van de stad : Majoor Tucker, commandant van de 83de Herkennings Batallion van 3de Pantser Divisie!
In de uren die volgden, lieten tank, bataljons en hun commandant de stad achter, hun lot tegemoet... Charleroi, Namen, Luik, Bastogne,...
Maar... een scheep had het nummerplaat van de tank opgeschreven : 3047787.

In 1945, stuurde de stad Bergen een brief aan het personeel van de 3de Pantser Divisie om hen de tank met nummerplaat 3047787 te mogen hebben.

VERLATEN ...

Op een avond in 1946, loste in de Rue d’Enghien een transport die uit Duitsland kwam, een tank met nummerplaat 3047787 ! Aangezien de chauffeur geen verantwoordelijk vond (en hij waarschijnlijk zeer gehaast was om naar huis terug te keren), loste hij de tank in het midden van de straat zonder enig uitleg achter te laten.

VERRASSING ...

Het was met een grote verbazing dat deze indrukwekkende gave de volgende dag door de brandweer (hun kazerne was vlakbij) werd ontdekt, deze blokkeerde de hele straat die erg smal was. Met heel wat moeite werd de tank in de tuin van het gemeentehuis geduwd.

GEKANNIBALISEERT ...

De tank werd tentoon gesteld aan het publiek tot 1984. Ondertussen, in 1954, viel de ziekenwagen - een Cadillacwagen die hergebruikt werd na het duitse leger die het vooraf al in beslag genomen had van het Amerikaanse leger - in panne! Een motor van de tank (2 Cadillac V8-motor) werd door de techniekers van de brandweer uit de tank gehaald en in de ziekenwagen geplaatst. De voormalige Amerikaanse ex-Duitse ziekenwagen, eindigde zijn leven met waardigheid in de jaren zestig.

SAVED ...

In 1984 heeft de stad Bergen de Borinage JEEP CLUB toegestaan de tank te herstellen. De eerste stap was niet mechanisch, maar wel administratief. Inderdaad, ons eerste onderzoek was om zijn commandant terug te vinden : Majoor Tucker. Na wat onderzoek op de ambassade en de U.S. Army, kregen we bij onze grootste voldoening een brief van Majoor Tucker in persoon. Het idee ontkiemde toen de tank te herstellen om als doel Majoor Tucker uit te nodigen om opnieuw met ZIJN tank te kunnen rijden....
In 1984 begon dan de mechanische herstelling. Eerste stap was :

ONTGOOCHELING ...

Bij het strippen, kwamen de originele merktekens aan het licht : een steigerend paard welke was het logo van de 113de Cavalry Group ... en zijn doopnaam, FISH' N CHIPS.

HORROR...

Het kon dus niet de tank van Majoor Tucker zijn !!! Hadden de Amerikanen in die tijd gelijk welk identieke tank naar Bergen verzonden??? De controverse duurde een paar jaar...
Gelukkig, het antwoord was gevonden na enig zoeken in een document van het Amerikaanse leger : de 113de Cavalry Group werd gehecht aan de 3de Pantser Divisie en had samen in Utah Beach en in Normandië geland in juni 1944.

OUF ... Tank Jacking !!!

FISH 'N CHIPS was dus "afgewend" van zijn oorspronkelijke toewijzing en "opgenomen" door de mannen van de 3de Pantser Divisie (dit werd veel gedaan op dat moment in de US Army, in die tijd moest je je tank goed in de ogen houden ...).

BELOVEN VERSCHULDIGDE ZAKEN !

In 1989, aanvaarde Major Tucker de uitnodiging van de stad Bergen. Bijna 45 jaar na de bevrijding van de stad Bergen, maakte hij dezelfde route opnieuw, en in een van zijn tanks ! Het evenement werd al in de Verenigde Staten gemediatiseert ...

DE SAGA GAAT VERDER ...

Sindsdien nam FISH 'N CHIPS de gewoonte, om alle 2 september zijn in 1944 gebruikte route te herhalen. Voor de vijftigste verjaardag van de bevrijding, nodigde de stad van Bergen opnieuw Majoor Tucker, maar zijn antwoord was negatief, aangezien zijn leeftijd. Het was hem nu onmogelijk om een zo lange reis te overwegen. Een beslissing in de club werd toen genomen...

... NOG DWAZER

Aangezien hij niet meer naar Bergen kon komen, Bergen zou naar hem toe gaan! Nog gekker was het idee om naar de Verenigde Staten te gaan, meer bepaald in Richmond, Virginia, en daar met Majoor Tucker gaan paraderen in een oude tank!

15 jaar ...

En tientallen ideeën worden besproken, ten slotte ontvingen we in 1999 een uitnodiging om deel te nemen aan de optocht voor The Independence Day in 2000 in Washington, voor president Clinton in eigen persoon. Een buitengewoon team ging dan hard aan het werk om deze droom te verwezenlijken!!!









  Met de steun van onze partners en sponsors